Follow:
De kraamtijd, Gezondheid, Het leven met baby, Reviews, Zwangerschap

Natuurlijke boeken tijdens je zwangerschap

Natuurlijke boeken tijdens je zwangerschap - mamalotje.nl

Boeken tijdens de zwangerschap: je hebt er zooooooooveeeeeeeeeel. Ik ben helemaal niet zo’n lezer dus toen ik eraan begon wist ik: ik moet direct de goeie hebben, anders lees ik toch niet door. Door jullie tips en eigen ervaring ben ik gekomen op de volgende boeken. Deze natuurlijke boeken tijdens je zwangerschap zullen je vast evenveel plezier en inzicht geven als ze mij hebben gedaan. Bevallen is iets natuurlijks, onze lichamen zijn ervoor gemaakt. Deze boeken vertellen je precies dat wat je nodig hebt om te horen.

Zwangerschapsleesvoer

Boektip één: Vrije geboorte

• Vrije Geboorte – Anna Myrte Korteweg

Vrije geboorte van Anna Myrte Korteweg is absoluut een aanrader als je op zoek bent naar natuurlijke boeken tijdens je zwangerschap. Anna Myrte neemt je mee in de weg van natuurlijk bevallen, inzichten in het moederlijf en het geboorteproces. Door haar boek heb ik heel veel vertrouwen in de aankomende bevalling, terwijl ik een geheel ander soort bevalling had bij mijn eerste. Dit boek heeft me ook veel geleerd over de consequenties en bijwerkingen van ingrepen en medicatie, daar waar ik absoluut niet tegen ben maar waar ik me ook geen seconde bewust van was. En nu wel. Het geeft de burger moed om zelf te kiezen, de natuur zijn ding te laten doen en ook om (als het wel jouw keuze is) jouw weg te kiezen tijdens een medische bevalling. Samengevat: jij hebt de regie, het is jouw bevalling, jouw lijf!

Vrije geboorte

Update oktober 2020

Na deze eerste boektip volgt nu mijn tweede boektip van Anna Myrte Korteweg en Jilke Pet:

Ik heb het grote voorrecht dat ik dit boek alvast mocht lezen nog voordat het in december 2020 uitkomt. Het is een boek dat je voorbereidt op het creëren van jouw bubbel tijdens de zwangerschap en de geboorte van je kindje. Met prachtige tekeningen maar ook opdrachten om te oefenen in ‘naar binnen keren’. Het is een mega waardevolle toevoeging op het boek Vrije Geboorte.

Een van de mooie afbeeldingen uit ‘Mijn reis naar binnen‘.

Boektip twee: Ina May’s guide to childbirth

• Ina May’s guide to childbirth

Dit engelstalige boek is opgesplits in twee delen. Het eerste deel zijn enkel en alleen bevallingsverhalen. Alle bevallingen zijn geschreven vanuit de bevallen vrouw zelf en soms schrijft Ina May (verloskundige) er zelf ook nog wat over. Die ervaringsverhalen vind ik zelf heel erg fijn om te lezen. Vooral dat er geen bevalling hetzelfde is. De ene bevalling duurt maar twee uur en de andere loopt een week met (voor)weeën en mag daarna alsnog een dag hard werken. Dat klinkt misschien helemaal niet zo leuk maar ik vond dat echt juist bemoedigend. In the end heb je een baby!

Het tweede deel gaat over de technieken die Ina May gebruikt tijdens geboortes om het proces op gang te helpen, te versnellen of door te laten zetten. Maar ook hoe kindjes in een stuit geboren worden, kindjes die ‘vastzitten’ eruit komen, eigenlijk alle ‘complicaties’ waardoor je bevalling al heel snel als medisch wordt gezien. Ook word er gesproken over ‘orgasmic birth’ (zoek maar op;)) en hoe om te gaan met de sterke krachten die je lichaam inzet om een kind ter wereld te brengen. Jouw lichaam kan dit! Jij kan dit!

Ina May’s guide to childbirth

Boektip drie: Wat baby’s nodig hebben

• Wat baby’s nodig hebben

Dit boek: ZO FIJN. Melanie Visscher schreef dit boek en combineert wetenschappelijk onderzoek en stapels boekenkennis in hapklare hoofdstukken voor jouw om te lezen. Wat ik echt heel fijn vind: het boek is praktisch maar legt ook uit hoe het werkt. Het brein van een baby bijvoorbeeld, het werkt gewoon echt anders dan dat van ons. Dit boek is dus niet perse alleen tijdens je zwangerschap fijn maar ook heel erg (misschien wel vooral) erna. Er staat ook zeker een goed hoofdstuk in over de bevalling, maar de rest is fijn voor daarna. Precies wat jouw baby nodig heeft: jij dus ;).

Wat baby’s nodig hebben
Wat baby’s nodig hebben
Wat baby’s nodig hebben

Boektip 4: Kiind Magazine

• Kiind Magazine

Oke valsgespeeld: dit is geen boek. Het is een magazine. Maar toch zet ik hem erbij. Kiind Magazine is namelijk een blad over natuurlijk opvoeden en er staan heel vaak mooie artikelen in over zwangerschap en bevallen. Zo is er een rubriek met ‘de kraamweek’ in foto’s, maar dan geen ‘alleen maar roze wolk situaties’, ook de stuwing, de net-onderbroek en de heerlijke pasgeboren baby huid op huid. Ook staan er positieve bevallingsverhalen in, en als mij iets is bijgebleven deze zwangerschap: laat je niet in met negatieve verhalen en ervaringen van anderen. Het is nergens goed voor, het is niet gezond voor jou en de baby (de stress) en het zegt niets over jouw bevalling. Bevallen is iets natuurlijks, onze lichamen zijn ervoor gemaakt.

Kiind korting

PS: als Kiind ambassadeur (dat word je vanzelf als je zo fan bent haha) mag ik twintig procent korting weggeven op je eerste jaarabonnement op Kiind. Met de code BVL32871 (klik!) regel je het zelf. Heel veel leesplezier.

Kiind Magazine
Kiind Magazine
Kiind Magazine

Filmpjes kijken van geboortes

Dit waren mijn tips op het gebied van ‘natuurlijke boeken tijdens je zwangerschap’. Ik merk dat ik teveel informatie ook niet fijn vind dus hier heb ik zelf genoeg aan gehad. Ik kijk daarnaast nog heel graag natuurlijke geboortes op youtube (google dan specifiek op ‘natural delivery’ bijvoorbeeld). Ik wil zelf graag in bad bevallen dus dan zie ik ook graag hoe anderen dat deden. Ik ben zo benieuwd hoe mijn bevalling zal zijn en wat ik allemaal ga hebben aan deze informatie en tips!

Meer natuurlijke zwangerschapstips?

Ik schreef een aantal blogs over de zwangerschap en natuurlijke tips. Meer van dit soort tips vind je hier:

En al lang geleden schreef ik tips voor de kraamweek: